Jak często należy wymieniać pasek rozrządu?

Pomimo rozwoju techniki motoryzacyjnej, paski rozrządu wciąć są powszechnie stosowane przez producentów samochodów we współczesnych modelach silników. Po latach okazuje się, iż łańcuchy rozrządu są problematycznym rozwiązaniem i niektórzy producenci, którzy zdecydowali się na to rozwiązanie, wracają do montażu pasków w produkowanych przez siebie jednostkach.

Współczesne paski rozrządu są udoskonalone, do ich produkcji stosuje się wytrzymałe materiały, takie jak m.in. kevlar, dzięki czemu pasek rozrządu często wystarcza na przejechanie nawet 200 tys. kilometrów. Mimo progresu w jakości i wytrzymałości pasków rozrządu należy pamiętać, iż nie są one niezniszczalne i w dalszym ciągu ulegają uszkodzeniom mechanicznym, starzeniu się oraz zniszczeniom w wyniku zabrudzeń chemicznych.

pasek rozrządu

Dlaczego należy regularnie wymieniać pasek rozrządu?

Praktycznie wszystkie współczesne silniki są konstrukcjami kolizyjnymi, co oznacza, iż jeżeli dojdzie do zerwania paska, następuje zderzenie tłoków z zaworami, co skutkuje ogromnymi zniszczeniami w jednostce napędowej. Zazwyczaj powstałe uszkodzenia są na tyle znaczące, iż nie opłaca się naprawiać silnika. Jak wobec tego ustalić odpowiednią częstotliwość wymiany paska rozrządu? Interwały zawsze są ściśle ustalone przez producenta samochodu, najczęściej określane są na 90 – 150 tysięcy kilometrów, zdarzają się jednak również rekordowe jednostki, które według zaleceń producenta mogą przejechać nawet ponad 200 tysięcy kilometrów z jednym paskiem.

Czy stosowanie się do zaleceń producenta zawsze jest bezpieczne?

Niestety często zdarza się, iż samochody nie pokonują bezawaryjnie sugerowanego przez producenta dystansu. Zawsze warto skonsultować z zaufanym serwisem, kiedy najlepiej zdecydować się na wymianę paska rozrządu. Zazwyczaj w przypadku starszych modeli samochodów mechanicy zalecają wymianę paska rozrządu po przejechaniu o 20-30% dystansu mniej, niż wynika to z zaleceń producenta.

Bez wątpienia należy skrócić interwał, jeżeli samochód eksploatowany jest w ciężkich warunkach – na przykład głównie w ruchu miejskim lub jego kierowca preferuje agresywny styl jazdy. Należy także pamiętać, iż nawet jeśli pasek rozrządu nie ulegnie awarii w zalecanym przez producenta przebiegu, to wcześniej może zostać zniszczony np. przez zatartą pompę wody. Ponadto, nigdy nie lekceważmy wymiany elementów, które według producenta należy każdorazowo wymieniać wraz z paskiem rozrządu – najczęściej są to pompa wody, napinacze oraz rolki prowadzące.

Skomentuj